vrijdag 10 november 2017

‘Polderglamour’ – Stijn van Vliet en Daan Boom

Genre: roman
Uitgever: Boekerij
ISBN: 9789022583630
Uitvoering: hardcover
Aantal pagina’s: 128
Uitgave: oktober 2017

Uiteraard volstaat een enorm bedankje voor de Boekerij hier wel. Van hen kreeg ik dit leuke boekje, geschreven in 48 uur, ter recensie toegestuurd!

Flaptekst
De net iets te lange stilte werd doorbroken door een ferme vuistslag op tafel. Hij keek mij doordringend aan en zei: ‘Ik heb een heel goed gevoel bij jou, weet je dat? Jij en ik gaan mooie dingen doen.’
Al van jongs af aan droomt Tjibbe Wammes van een roemrijke zangcarrière. Als hij op een dag een telefoontje krijgt van de befaamde manager Jerry Armspek staat zijn wereld op zijn kop en verandert zijn leven volkomen. Hij komt terecht in de wereld van de Showbizz. Met alle gevolgen van dien…

De cover
Eenvoudig maar daardoor erg intrigerend. De titel was voor mij een totaal onbekend Nederlands woord, dus dat trok mij ook. Het goudkleurige is erg goed gedaan en past goed bij de glamour. Zo ook het lettertype waarin Roman staat geschreven.

Samenvatting van het verhaal
De 26-jarige Tjibbe Wammes schrijft en zingt zijn eigen liedjes. Hij is niet denderend goed maar beter dan de gemiddelde Nederlander. In het begin treedt hij op in oude cafétjes en wordt hij zwart betaald. Tot hij opeens wordt gebeld door Jerry Armspek, eigenaar van Bacon Studio’s. Deze manager weet van Tjibbe, a.k.a Tjibz, een succes te maken. Maar deze droom blijkt niet helemaal te zijn zoals Tjibbe had gedacht.

Conclusie
In eerste instantie was ik een beetje pessimistisch over dit boekje. Twee bekende mensen die binnen een 48 uur een boek schrijven… Ik was er van overtuigd dat het geen goed boek zou zijn, maar dat de uitgever dit gewoon had uitgegeven omdat een boek van twee ‘beginnende’ BN’ers toch wel zou verkopen. En vooropgesteld, het is geen literair hoogstandje, maar het viel mij zeker niet tegen. 

Het is een vlot lopend en lucht verhaal. Stijn en Daan hebben echt een eigen stijl weten te vinden in dit boek. Als je weet hoe deze twee jongens zijn in hun programma’s en hoe zij praten, dat zie je allemaal terug tussen de regels van dit boek. De twee Streetlabpresentatoren hebben veel humor in hun verhaal proberen te krijgen. Dit is zeker gelukt, al was het hier en daar net ietsjes te veel. Maar wie ben ik om daar over te zeuren, het had eigenlijk wel iets. Met cynisme beschrijven Boom en Van Vliet de polderglamour. Dat is, volgens de beide heren: glamour die eigenlijk geen glamour is. 

Voor eenieder die even iets luchtigs wil lezen, maar tegelijkertijd een serieuzere kant van de Nederlandse glamour ervaren, is Polderglamour een leuke leeservaring. Daarom ken ik Polderglamour 3 sterren toe. Dit staat voor goed!

Marc-Jan van Dam - recensent De Perfecte Buren 

Geen opmerkingen: